FAQ - často kladené dotazy

Ladění

Autorem článku je Odowakar.

Sopránové, koncertní a tenorové ukulele jsou stejně laděny.

Liší se menzurou, což je vzdálenost nultého pražce od kobylky a tím, že soprán, koncertní ukulele mají spodní strunu (podle ladění struna G, nebo A) laděnou o oktávu výše(Re-string).

Tenor má spodní strunu nejhlubší (Většinou, ale nemusí to tak být! Stejně jako koncertní nemusí mít Re strunu), tedy normálně od nejhlubší po nejvyšší, jak je tomu na kytaře.
 Nejvíce používaná ladění pro soprán, koncertní ukulele a tenor jsou :

C“ (G,C,E,A) – Ladění originál havajské, tedy jako 4 nejtenčí struny na kytaře stisknuté v 5. poli (+Re-struna o oktávu výše)

resp.“D“(A,D,Fis,H) – používá Kanada, částečně Německo a Skandinávie, tedy jako 4 nejtenčí struny na kytaře stisknuté v 7. poli (+Re-struna o oktávu výše).

Do jazzu se někdy používá Es ladění.

Menzura:
Soprán cca 30-35cm
Koncertní cca 35-40cm
Tenor cca 40-45cm 
Barytonové ukulele je laděno v „G“ (D,G,H,E) jako 4 nejtenčí struny na kytaře, přičemž spodní struna bývá (většinou a nemusí být) laděna o oktávu výše. Já tomu říkám ukulele pro líné kytaristy ( aby se nemuseli tolik přeučovat). Ale je z těchto drobečků největší. Ladění podle pomůcky – píseň “My Dog Has Fleas.” http://www.ezfolk.com/uke/Tuning/tuning.html

Zásady při výběru prvního nástroje

Autorem článku je Odowakar.

Teď by to chtělo rozhodnout, jaký nástroj koupit. Pomůckou může být, co se týče velikosti, srovnávací obrázek – ukulele různých velikostí ve srovnání s kytarou a PET lahví vody!

Ale stejně dávám přednost ohmatání a výběru v prodejně!

Chce to hlavně vyzkoušet:

  • jestli je rovný krk (vrtule a luk ne!)
  • jestli ladí struny v oktávách (12. pole)
  • a potom projet všechny struny po jednotlivých polích (hlavně v nižších polohách) jestli to ladí.

Možná, že to někdo dělá jinak, ale já mám, např. při výběru kytary, těchto pár zásad.

Popis ukulele - z čeho se skládá

hlavice - část držící ladící mechaniku s kolíky, obvykle na ní najdeme logo výrobce (není podmínkou)

ladící mechanika s kolíky - jsou na ní zachyceny napnuté struny, točením kolíků se ovládá výška tónu

nultý pražec – drží struny ve správné pozici nad hmatníkem

hmatník - jsou nad ním nataženy struny, zespoda je zaoblený, navrchu plochý

pražce - úzké kovové pásky vsazené do hmatníku, rozdělují krk na půltóny, tisknutím strun prsty mezi pražci jsou zkracovány znějící části strun, čímž se dosahuje změny hraného tónu

krk - úzký kus dřeva, drží hlavu, je na něm hmatník s pražci

rezonanční deska - vrchní deska těla nástroje, upevňuje se na ni kobylka, pomáhá tvořit zvuk

otvor - pomocí vibrací v těle propouští zvuk nástroje

struny - jsou zdrojem zvuku, vibrují v různých výškách, když se na ně drnká

můstek - zachycuje struny, přenáší vibraci strun do těla nástroje

sedlo - je umístěno na můstku, drží struny nad hmatníkem

kobylka - tvoří ji můstek a sedlo